Gent - Jenlain (121km)

16 mei 2012 - Gent, België

Vlot vertrokken thuis en de eerste kilometers werd ik vergezeld door Eva die met de fiets op weg is naar haar werk. Eventjes slikken toen onze wegen zich splitsten met de wetenschap dat het mogelijk wel enkele weken zal duren voor ik haar terug in mijn armen kan sluiten. De eerste vijftig kilometers bevind ik mij op bekend terrein, in de laatste jaren heb ik meermaals de Schelde gevolgd. Tot in Oudenaarde en vanaf daar de drukke N60 op. Zeker geen mooie route maar wel de snelste om in Frankrijk te geraken. Om een onduidelijke reden voel ik mij pas echt "op weg" als ik België verlaten heb. Vanaf Oudenaarde is de route heuvelachtig, misschien daarom dat ze de naam " Route des Collines" draagt. Prettig is de gekozen weg niet, voortdurende zoeven auto’s mij op enkele centimeters voorbij. Het uitzetten van een route pak ik volgende keer wat grondiger aan.

DSCN3458

Foto: stulpje onderweg

In Perulwez komt er pijn opzetten in de linkerknie. Toevallig ligt daar de enige helling van 10% op de route van vandaag, een pijnlijk affaire dus. Even later in het domaniale bos van Perulwez een stop gemaakt voor eten en om de knie te bekijken, betasten, masseren maar zonder echt een resultaat te voelen. Verdorie, sta ik straks morgen misschien weer thuis… wat een vakantiefietser. Uiteindelijk geraak ik toch zonder kleerscheuren in Jenlain bij de geboekte B&B.

In Jenlain is wel een brouwerij maar zijn er geen winkels. Omdat morgen een feestdag is besluit ik toch om verder te rijden tot de eerste Carrefour (6 km). Aan de Carrefour direct het bord gezien dat deze ook morgenvroeg open is, toch weer 12 overbodige kilometers erbij en de knie wordt er niet vrolijker van.

Bij de ingang van de Carrefour wordt ik aangesproken door een motard die vroeg om te wachten tot hij zijn fototoestel thuis had opgehaald, hij wou foto's van de fiets. Nog geen dag gefietst en de riemaandrijving krijgt al meer aandacht dan de zwoegende, zwetende fietser met een weerspannige knie. Na de fotosessie kreeg ik het aanbod om bij hem te overnachten, gratis. Hij was teleurgesteld dat ik mijn reservatie in de B&B niet wou schrappen.

Inchecken bij de B&B verloopt zeer vlot en de mij toegewezen kamer is voldoende ruim om al mijn bagage in kwijt te geraken. Het koppel eigenaars (vlotte vijftigers) blijkt over een ruime verzameling fietsen te beschikken en hebben zelf de nodige fietsreizen bij elkaar gesprokkeld. Hun garage is een paradijs voor de doe-het-zelf fietser met alle mogelijke voorzieningen om te sleutelen. 's Avonds bieden ze mij een in Jenlain gebrouwen pint aan. Proeft als een Jupiler en als je liefhebber bent van trappist is dergelijk brouwsel maar matig te appreciëren maar het gebaar is natuurlijk wel een opsteker. Hopelijk is het drankje een wondermiddel voor de knie?

's Avonds laat maak ik nog een paar aantekeningen maar mijn grootste aandacht gaat naar de knie, de pijn wordt minder maar bij elke belasting komt ze toch weer fel opzetten.

DSCN0003_02

Foto: de tuin van de B&B

DSCN3471

Foto: ontbijt?